A doboz

Jó a termék, de kellene egy jó doboz?

Azt mondják, hogy nagyon nem mindegy, hogy az általunk gyártott termék milyen dobozokba van csomagolva. Ma már mi is tudjuk, hiszen a saját bőrünkön érezzük ennek fontosságát.
Azok, akik még a rendszerváltás előtti időben szocializálódtak nem feltétlenül érezték ennek a súlyát, fontosságát. Miért?
Nos abban az időben még egyrészt nem volt ilyen sokszínű a kereskedelembe került termékek választéka. Nem volt igazi verseny a gyártó cégek között, legyenek azok édességgyártók, vagy ipari szegmensből jövők. A dobozolás mondhatni egységes, sablonos volt. Egy-egy termék polcról történő kiválasztása nem a dobozok minőségén, azok sokszínűségén, figyelem felkeltésén múlott.
Emlékszem, hogy a nyolcvanas években meghívó levéllel kijutottam Hamburgba. (Azok kedvéért, akik nem tudnák, abban az időben ez volt az egyik lehetőség, hogy Nyugatra tudjunk utazni.)
Hát! Annyi színes dobozt én még addig nem láttam. Cipősdobozok, csokoládék, elektronikai termékek dobozai. Elvesztem a színek, a sokféleség erdejében.

Mire jó ez a sokféle doboz?

Nos, a helyzet az, hogy ahány termék, annyiféle stílusú megjelenés. Én még ekkora választékot ugye nem láttam, viszont elgondolkodtatott. Egyrészt az, hogy sportcipő márkákból például megismerhettem szinte az összes világmárkát, amiket itthon csak egy futballmérkőzés, vagy valamilyen nemzetközi sportesemény közvetítésekor láthattam.
Másrészt szembesülhettem azzal, hogy mekkora jelentősége van annak a papír készségnek, amikbe ezeket csomagolják. Az volt az érzésem, hogy sok terméket maga a papírdoboz adott el. Tényleg volt olyan, amit már csak azért hajlandó lettem volna megvenni, mert tetszett a külleme magának a csomagolásnak.
És itt azt hiszem meg is született a válasz a feltett kérdésre. Bizony óriási jelentőséggel bír ez a sokféleség. Persze csak ott, ahol verseny van, és mindenki szeretné a sajátját eladni. Ehhez persze ki kell tűnni az egyhangúságból, a figyelmet fel kell kelteni.
Ma már itthon is tapasztalhatjuk ezt a jelenséget, életünk részévé vált a marketing, ami egy jó dolog. Színesedett a világ, bővült a kínálat, a választék.
Véget ért az az egyhangúság, a sablonosság, amit igazából már csak az a generáció ismer, aki a 90-es évek előtt volt ennek részese.