Csomagolás
Mi a csomagolás?
A csomagolás nem csupán a csomagoló anyagot jelenti, hanem magában foglalja a csomagolás folyamatát és az elkészült struktúrát is. A csomagolással szemben magas követelmények vannak. Nézzük meg, hogy melyek ezek!
Mik a csomagolás jellemzői?
- rendeltetés,
- anyag,
- önsúly,
- árusúly,
- külső és belső méret,
- maximális terhelhetőség,
- kezelhetőség,
- tartósság,
- szabványosság,
- ellenálló képesség,
- újrahasznosíthatóság,
- valamint az azonosíthatóság tartalma és formája.
Nézzünk meg ezek közül a jellemzők közül néhányat részletesen!
- Azonosíthatóság
Az egyik legfontosabb jellemző, hogy a becsomagolt termék azonosítható legyen. Ez megoldható kóddal, címkével vagy kísérőlappal. Amennyiben veszélyes anyagokról beszélünk, úgy alapvető követelmény a feltűnő szabványos jelölés. Napjainkban a gyors gépi olvashatóság elérése érdekében vonalkódot, vagy QR kódot alkalmazunk. Különösen műszaki termékek esetén gyakran még részletes szöveges információk is feltüntetésre kerülnek.
- Kezelhetőség
Nagyon fontos jellemző. A könnyű kezelhetőség biztosítása elengedhetetlen, különösen ömlesztett vagy sérülékeny anyagok és termékek esetén. Az egységeket úgy alakítjuk ki, hogy akár emberi, akár gépi megerőltetés nélkül is mozgathatóak, kezelhetőek legyenek. A hatékony kezelés szempontjából fontos a stabilitás, egységesség és azonosíthatóság.
- Szabványosság
A globalizáció egyik következménye a termékek és áruk rendkívül sokféle forrásból való megjelenése. A gépi kezelhetőség lényeges eleme, hogy a paraméterek ismertek és adaptálhatóak legyenek. Ezek a szabványok iparágak és földrészek szerint eltérőek lehetnek.
- Újrahasznosíthatóság
Itt két külön szempontot kell figyelembe venni. Egyrészt, hogy a csomagolás tárolóvá alakításával az önköltsége ugyan megnő, azonban a több szállítási-tárolási ciklus révén az ára gyorsan megtérül. Másrészt figyelembe kell venni, hogy az élettartama véges. A keletkező hulladék újrahasznosítási lehetősége környezetvédelmi szempontból kiemelt fontossággal bír.
A csomagolás funkciói
- az áru védelme
- információ átadása
- vevőbarát kialakítás
- marketing eszköz
Az áru biztonsága szempontjából támasztott elvárások
- önvédelem, környezet biztonságának védelme
- minőség, mennyiség védelme
- legyen biztonságos (zárási mód, tartalomvédelem)
- visszazárhatóság
- bizonyos esetekben gyermekbiztos
- biztosítsa a megfelelő higiéniát
- ökológiai védelem
Milyen a vevőbarát csomagolás?
- tiszta, higiénikus, bemutatja az árut, könnyen fogható, jelölések jól láthatóak
- forma, szín, grafika, korszerű
- intelligens
- passzív, vagyis megőrzi a minőséget
- aktív, vagyis a csomag légtere miatt pl. gyümölcs „lélegezzen”.
Információ hordozó, vagyis mi van a csomagoláson?
- a termék neve
- hatóságilak kötelező jelölések
- gyártó, forgalmazó
- származási hely
- minőségmegőrzési idő
- élelmiszer esetén összetétel, energia érték
- a termék fajtától függő jelölése
- a megfelelőség tanúsítása
- a minőség tanúsítása
- különlegességek jelölése, mint pl. tűz és robbanásveszélyesség
- árukód