Csomagolás

Mi a csomagolás?

A csomagolás nem csupán a csomagoló anyagot jelenti, hanem magában foglalja a csomagolás folyamatát és az elkészült struktúrát is. A csomagolással szemben magas követelmények vannak. Nézzük meg, hogy melyek ezek!

 

Mik a csomagolás jellemzői?

  • rendeltetés,
  • anyag,
  • önsúly,
  • árusúly,
  • külső és belső méret,
  • maximális terhelhetőség,
  • kezelhetőség,
  • tartósság,
  • szabványosság,
  • ellenálló képesség,
  • újrahasznosíthatóság,
  • valamint az azonosíthatóság tartalma és formája.

 

Nézzünk meg ezek közül a jellemzők közül néhányat részletesen!

  • Azonosíthatóság

Az egyik legfontosabb jellemző, hogy a becsomagolt termék azonosítható legyen. Ez megoldható kóddal, címkével vagy kísérőlappal. Amennyiben veszélyes anyagokról beszélünk, úgy alapvető követelmény a feltűnő szabványos jelölés. Napjainkban a gyors gépi olvashatóság elérése érdekében vonalkódot, vagy QR kódot alkalmazunk. Különösen műszaki termékek esetén gyakran még részletes szöveges információk is feltüntetésre kerülnek.

  • Kezelhetőség

Nagyon fontos jellemző. A könnyű kezelhetőség biztosítása elengedhetetlen, különösen ömlesztett vagy sérülékeny anyagok és termékek esetén. Az egységeket úgy alakítjuk ki, hogy akár emberi, akár gépi megerőltetés nélkül is mozgathatóak, kezelhetőek legyenek. A hatékony kezelés szempontjából fontos a stabilitás, egységesség és azonosíthatóság.

  • Szabványosság

A globalizáció egyik következménye a termékek és áruk rendkívül sokféle forrásból való megjelenése. A gépi kezelhetőség lényeges eleme, hogy a paraméterek ismertek és adaptálhatóak legyenek. Ezek a szabványok iparágak és földrészek szerint eltérőek lehetnek.

 

  • Újrahasznosíthatóság

Itt két külön szempontot kell figyelembe venni. Egyrészt, hogy a csomagolás tárolóvá alakításával az önköltsége ugyan megnő, azonban a több szállítási-tárolási ciklus révén az ára gyorsan megtérül. Másrészt figyelembe kell venni, hogy az élettartama véges. A keletkező hulladék újrahasznosítási lehetősége környezetvédelmi szempontból kiemelt fontossággal bír.

 

A csomagolás funkciói

  • az áru védelme  
  • információ átadása
  • vevőbarát kialakítás
  • marketing eszköz

 

Az áru biztonsága szempontjából támasztott elvárások

  • önvédelem, környezet biztonságának védelme
  • minőség, mennyiség védelme
  • legyen biztonságos (zárási mód, tartalomvédelem)
  • visszazárhatóság
  • bizonyos esetekben gyermekbiztos
  • biztosítsa a megfelelő higiéniát
  • ökológiai védelem 

 

Milyen a vevőbarát csomagolás?

  • tiszta, higiénikus, bemutatja az árut, könnyen fogható, jelölések jól láthatóak
  • forma, szín, grafika, korszerű
  • intelligens
  • passzív, vagyis megőrzi a minőséget
  • aktív, vagyis a csomag légtere miatt pl. gyümölcs „lélegezzen”.

 

Információ hordozó, vagyis mi van a csomagoláson?

  • a termék neve
  • hatóságilak kötelező jelölések
  • gyártó, forgalmazó
  • származási hely
  • minőségmegőrzési idő
  • élelmiszer esetén összetétel, energia érték
  • a termék fajtától függő jelölése
  • a megfelelőség tanúsítása
  • a minőség tanúsítása
  • különlegességek jelölése, mint pl. tűz és robbanásveszélyesség
  • árukód