Rólunk
Lenyűgöznek minket a csomagolások. Valószínűleg azért, mert sokkal összetettebbek, mint a hagyományos nyomdai kivitelezés. Talán pont ezért is szeretjük annyira. Mi nem csupán dobozolunk. Sokkal inkább izgalmas, alkotó tevékenységként tekintünk a csomagolásokra.
Már a kezdetektől érdekeltek minket a különböző színű, formájú és kialakítású csomagolások. A fejünkben élt egy színes csomagolópapírból készített díszdoboz képe, amit 1992 telén meg is alkottunk. Gondoltunk egy nagyot és vásárra vittük a bőrünket és vele együtt a színes kis dobozokat is. Egészen pontosan a debreceni karácsonyi vásárra. Hatalmas sikert arattunk, amely végleg megpecsételte sorunkat és bebetonozott minket a csomagolástechnológia világába.
Az első telephelyünk egy bérelt, 70 nm-es ipari konyha volt
Két évvel később, már a cégalapításnál jártunk, ahol a családnévből és csomagolási variációkra való utalásból éltre hívtuk az Szvariánst. Az alapítók a Szakál testvérek voltak, Szakál Irma és Szakál János, akikhez Rácsai Zsuzsa – János felesége – is csatlakozott. Az első telephelyünk egy bérelt, 70 nm-es ipari konyha volt, néhány rozsdás géppel. Telefonálni a szomszédba jártunk át.
Kis lépésekkel de annál nagyobb tervekkel indultunk, azonban hamar rá kellett jönnünk arra, hogy ha hosszú távon szeretnénk ezen a területen maradni, akkor elengedhetetlen a tanulás és a fejlődés. Hiába voltunk kreatívak, az új igényekhez, problémákhoz nagyfokú találékonyságra is szert kellett tennünk. Elkerülhetetlen volt tehát, hogy egyre több csomagolási technikát és gyártási technológiát alkalmazzunk, haladjunk a korral és a trenddel.
Az évek során lépésről lépésre fejlődtünk
Színes csomagolópapírból díszdobozokat álmodtunk. Legnagyobb örömünkre a karácsonyi vásárokban, nem csak nekünk tetszett, eladtunk néhány ezret belőle.
Minden kezdet nehéz. Megalapítottuk vállalatunkat az Sz.Variáns Bt. Sz, mint Szakál (családi név) Variáns, mint csomagolási variációk. Hamar kiderült, hogy nagyobb volt a lelkesedésünk, mint a szakmai tudásunk. Telephelyet bérelünk „egy 70nm-es lerobbant ipari konyhát”, vettünk néhány használaton kívüli rozsdás gépet, telefonálni és faxot küldeni a szomszédba jártunk. Terveinket és vízióinkat rajztáblára rajzoltuk.
Sikereink alább hagytak, költségeinket nem fedezte a főállású kasírozott díszdoboz gyártás. Hogyan tovább?
Az országban egyedülállóan megtaláltuk, és alkalmazni kezdtük a nyitott mikrohullámpapírt – zsinórfüles hullámpapírtáska, boros és egyéb dobozok formájában.
Csomagolástervek, csomagolóanyagok kategóriában gyertya csomagolásunkkal megnyertük első díjunkat a „ Kreatívpapír” pályázaton.
Beszállítói lettünk az IKEA-nak. Színes nyitott hullámpapírból csomagoló anyagot gyártottunk. Termékeink a világ minden pontján megtalálhatóak lettek. A dolgozói létszámunk duplájára emelkedett, ekkor már 18-an voltunk. Első szakmai kiállításunkon átütő sikert értünk el.
Exkluzív papírtáska gyártását is felvettük termékeink közzé.
Saját tulajdonú 1200 nm-es telephelyre költöztünk, Budapesten megnyitottuk kereskedelmi irodánkat.
Ettől az évtől a formatervezésünk plotteres kivágó géppel történik, ez szélesre tárja csomagolástechnikai lehetőségeinket.
Csomagoló eszközök területén elsőszámú beszállító lettünk a Herendi és a Zsolnay porcelán manufaktúráknak.
Tudatosan alakítottuk át a vállalati struktúrát. A munkakörök tudatos kialakítása egyfajta átszervezése, lendületet adott a gyártásnak.
Beüzemeltük első, 5 színes Heidelbergi nyomdagépünket.
Telephelyünket, melyet 4 éve vásároltunk, kinőttük, ezért a nyomdai részlegünket új telephelyre költöztettük.
Düsseldorfban a reklámajándék kiállításon, mint kiállítók veszünk részt.
Síkágyas automata stancgépet állítunk üzembe.
Párizsban a “Pack & Gift” elnevezésű- luxus-csomagolási kiállításon, mint kiállítók veszünk részt.
A papírtáskákat géppel ragasztjuk, mint oly’ kevesen.
Az elmúlt két év válsága megmutatta, hogy már semmi sem lesz úgy, mint az volt. Legfontosabb célunk a konszolidáció.
Őrizzük egymást és az értékeinket.
Értékesítésünket az export területén sikerült erősítenünk.
Megvásároltunk, egy 8000 nm területen fekvő 2500 nm felépítményű telephelyet.
Megkezdtük a megvásárolt telephelyünk korszerűsítését és egyben egy új 1000 nm-es üzemcsarnok megépítését. Eszköz állományunkat egy aranyozógéppel és egy automata nyomdai stancszerszámkészítő géppel bővítettük.
Év közepén beköltöztünk új telephelyünkre. Telephelyünk kialakítása során a legmodernebb energetikai megoldásokat valósítottuk meg. Ennek bizonyítéka, hogy egy 50 KW teljesítményű napelemes rendszer is beüzemelésre került.
Beüzemelésre került egy Rigid Box gyártó (merevfalú kasírozott doboz) és a hozzá tartozó táblakészítő gépsor. Tekintse meg a gépről készült videónkat »
Első alkalommal vettünk részt, mint kiállítók a Köln-ben megrendezésre kerülő ISM ProSweets édesipari csomagolók kiállításán.
Az előző évben beüzemelésre került Rigid box gépsorral egyre több kasírozott dobozt gyártunk!
Ugyan nem terveztünk gépi beruházást, de gyors és sikeres döntést követően vásároltunk egy KAMA típusú automata stancgépet, valamint Magyarországon egyedülállóan egy automata Japán szeparáló gépet. Soha jobb döntést! Soha jobb évet!
Üzembe helyeztünk egy, 5 szín nyomtatásra alkalmas Heidelberg nyomógépet, illetve egy Gluejet típusú automata ragasztóasztalt. A ragasztóasztal segítségével, a magas, hozzáadott értékű dobozgyártás kapacitását tudjuk növelni. Eszköz beszerzésünk mellett telephelyünket közel 500 nm üzemcsarnokkal is bővítettük.
Régi igazság, „Ha munka van, minden van”.
Volt jókedv…
Volt eredmény…
Volt jelentős bérnövekedés…
Születtek újabb tervek.
Célunktól, ami a legfontosabb nem tértünk el, azaz továbbra is „legendákat építünk”.
Ha már Covid 19, úgy 19 –re lapot húztunk. Figyelve az idők jeleire, elkezdtünk digitális technológiára beruházni.
Beüzemeltünk egy digitális alapon működő lézeres kivágó, azaz stancológépet és egy digitális papírtáska és hullámkarton nyomtatásra alkalmas négyszínes felülnyomó gépet.
Mindamellett megújítottuk az íves kasírozási technológiánkat is.
Mondhatni, kanyarban előzzük a „Safety car”-t!
Egész éves sorozatos Covidos megbetegedések mellett is sikeresen tudtunk helytállni a megnövekedett termelési igényekkel szemben.
Soha nem tapasztalt alapanyaghiányt, illetve az alap- és segédanyagok drasztikus áremelkedését kellett a vevőink irányában egyensúlyban tartani.
Év végére megfogalmaztuk, hogy többé nem tekintünk az előttünk tornyosuló problémákra úgy mint „nehézség”, kizárólag megoldandó feladatoknak tekintjük azokat.
Megint megtanultunk valamit!
Sötét oldal:
– Napiszintű áruhiány
– Napiszintű alapanyag áremelkedés (termékenként akár 80-100%)
– 7x magasabb gázár
– 2 x magasabb villamosenergia ár (ez még jónak is mondható, ha nem vagyunk kellően figyelmesek, akár lehetne 7x magasabb)
– 55% – os üzemanyag áremelkedés
Napos oldal:
– MGI 3D UV lakkozó és aranyozógépet üzemeltünk be
– Béremelésünk nagysága meghaladta az országos átlagot
– Inflációval azonos nagyságban emelkedett az ár bevételünk és eredményességünk
– LEAN szemléletünket, tréningek segítségével is tovább tudtuk erősíteni
– Hatékony, úgynevezett sorgyártás érdekében átrendeztük a teljes üzemünket
Mindent egybevetve, napközben, azért néha sikerült sütkérezni és nap végén pihenni
Hisszük, egy vállalt erejét az határozza meg, miszerint egy nem várt gazdasági eseményt, gazdasági válságot, milyen módon képes pénzügyileg, és szervezetileg átvészelni.
Mi úgy gondoljuk, ha nehéz gazdasági helyzetben találjuk magunkat, mint a 2023 év is volt , már csak reagáni lehet a történésekre. Azt ilyen esetben, a pénzügyeket befolyásolni már nem lehet.
Pontosabban egy gazdasági társaság erejét mindig az mutatja meg, hogy milyen kitettséggel érkezett a nem várt eseménybe. Ha eleve erős alapokkal rendelkezett, úgy kevésbé érzi meg a nehézséget, ha magas volt a gazdasági kitettsége, úgy könnyen pénzügyi válságba kerülhet. Ezt figyelembe véve, örömünkre szolgál, hogy az utóbbi évtizedek legnagyobb inflációs kihívását és gazdasági visszaesését kezelni tudtuk. Ugyan céljainkat, maradéktalanul nem sikerült teljesíteni, ettől eltekintve, megfelelő szintű eredménnyel tudhattuk magunk mögött a számtalan kihívással terhelt 2023-as évet.
Nem ijedünk meg a különleges, elsőre akár lehetetlennek tűnő feladatoktól sem
Fontos számunkra, hogy ne csak a saját pályánk szerint haladjunk, hanem lássunk új dimenziókat, előre mutató megoldásokat is. Ezért minden évben igyekszünk szakmai kiállításokra eljutni. Düsseldorftól Párizsig bejártuk a szakmai eseményeket, több ízben mint kiállítók is képviseltettük magunkat.
Rácsai Zsuzsa, Szakál János, Szakál Irma
Nem ijedünk meg a különleges, elsőre akár lehetetlennek tűnő feladatoktól sem. A folyamatos tanulásban hiszünk, számunkra minden csomagolás egy új kihívást jelent. A nem hétköznapi formatervezések nem hétköznapi anyagok használatát, különböző anyagok találkozását hozza. A szakmai rutinunkat nagyrészt ennek köszönhetjük. A mai nap is annyira kifizetődő ez a hozzáállás, mint ahogy például 1996-ban. Ugyanis, az országban egyedülállóan megtaláltuk és alkalmazzuk a nyitott mikrohullámpapírt különböző papírtáskákon, boros dobozokon. Ez a technológia az IKEA beszállítói partnerei közé repített minket. Akkor értettük meg igazán, hogy mennyi lehetőség kínálkozik a csomagolásokban és azt is, hogy mennyire fontos szerepet játszik a termék, vagy akár az egész márka sikerességében. Hiszen minden a polcokon dől el.
Áttértünk a folyamatos fejlődés szerinti gondolkodásra
21. századi cégként szeretnénk jelen lenni, modern gépekkel, modern munkavállalókkal, erős filozófiával. A hibáinkból tanulva és a tapasztalatainkra alapozva alakítottuk ki munkafolyamatainkat, segítségül hívva a Lean szemléletét és Kaizen elveket. Megtanultuk, hogy egy apró hiba is képes nagy károkat okozni. Hisszük, hogy csak akkor lehetünk hatékonyak, ha magas színvonalon, professzionális módon képesek vagyunk előkészíteni, irányítani, ellenőrizni és megvalósítani.
Évek múltán is emlékezzenek a vásárlók a csomagolásainkra
Törekvésünk minden esetben arra irányul, hogy az általunk készített csomagolás a leghatékonyabban mutassa be az árut és annak üzenetét, tájékoztassa a vásárlót arról, hogy mit várhat el a terméktől. A funkció, az alapanyag és a rendhagyó forma helyes kiválasztásával igyekszünk elérni azt, hogy évek múltán is emlékezzenek a vásárlók a csomagolásainkra.