Miért fontos a csomagolás?

Ha először találkozunk valakivel, első benyomásunkat alapvetően befolyásolja a személy külső megjelenése. Így van ezt a termékeknél is. A csomagolás döntő tényező a termékek eladásánál. A csomagolást látva következtetünk (tudatosan vagy tudattalanul) a termék minőségére, arra, hogy luxuskategóriába tartozik-e, mennyire esztétikus, vagy milyen más tulajdonságokkal bír. Ugyanakkor a csomagolás gyakorlati funkcióját sem lehet figyelmen kívül hagyni, általános elvárás, hogy legyen strapabíró, ne ázzon el, és védje tartalmát a szennyeződéstől, az ütéstől, a rázkódástól. A csomagolás sérülése információt nyújthat a termék esetleges sérüléséről.

Természetesen a csomagolások egy részét nem csak egyetlen termék egyszeri szállítására, tárolására, eladására lehet felhasználni. A tartós, modern csomagolóanyagok hosszú ideig bírják a használatot, így számos árucikknek nyújthatnak megfelelő védelmet adekvát tárolás és szállítás esetén.

Miért különlegesen fontos a csomagolás?

Kutatást végeztek arra vonatkozóan, hogy a fogyasztók a szupermarketekben hogyan, mi alapján, mennyi idő alatt döntenek arról, hogy meg kívánják-e venni a terméket.

Az eredmények a következőképp alakultak:

Mint tudjuk, a szupermarketekben több tízezer termék található a polcokon. Kiszámolták, hogy egy átlagos vásárló mindössze fél órát tölt el az áruházban, és ez alatt az idő alatt kilencezer árucikket vesz észre. Ez alapján kiszámolható, hogy egy másodperc alatt 6 árucikk, tehát egy csomagolásra 0,16 másodperc jut. Csupán ez a 0,16 másodperc áll rendelkezésre, hogy felkeltse a fogyasztó figyelmét a csomagolás. Így a csomagolásnak mindenképpen impozánsnak, hatásosnak kell lenni, amennyiben azt akarjuk, hogy termékünket megvegyék.

Milyen a jó csomagolás?

  • Esztétikailag a megfelelő vevőkört célozza
  • Kreatív a kivitelezése
  • Olcsó, ennek ellenére tartós
  • Ellátja a vevőt a megfelelő információkkal

A csomagolás története

Már az őskorban megjelentek az első csomagolásra szánt eszközök, amelyek természetes anyagok voltak, mint például a falevél, a bőr vagy a kagylóhéj. Később megjelentek azok a csomagolások, amelyeknek elsődleges céljuk a tárolás volt, így például a kosár, a hordó, vagy éppen a fadoboz. A természetes anyagokat később felváltotta a tartósabb és jobb minőségű kerámia, agyag, üveg, vas és az acél. Az ipari forradalom a csomagolás téren is nagy vívmányokat hozott. Ekkortájt jelentek meg az olyan szintetikusan előállított anyagok, mint a műanyag, ami mellett még használtak kartonpapírt, alumíniumot és farostlemezt is.

Egészen a XIX. század elejéig a csomagolás feladata az volt, hogy megvédje az árut a külső hatásokkal szemben, azonban később a gyártók felfedezték, hogy a csomagolás számos más funkciót is elláthat.